Van een andere planeet

Van nieuwe appartementeigenaars hoor ik vaak de noodkreet “ Ik snap helemaal niets van die VvE” of “Waarom zijn er toch zoveel regels nodig binnen een VvE”. Eigenlijk kan ik mij deze reactie goed voorstellen; je woont jarenlang in een doorzonkamer woning en beslist letterlijk alles zelf en plotseling ben je als appartementeigenaar gebonden aan wetgeving, splitsingsakte, huishoudelijk reglement en besluitvorming in een vergadering, je zou er ook bijna gek van worden. Nieuwe appartementeigenaars hebben tijd nodig om aan een VvE te wennen, maar het begint natuurlijk allemaal bij de aankoop van een appartement. Het is de makelaar die  het eerste contact heeft met de aspirant appartementeigenaar. In het rapport van Companen [artikel nr. 13.Rapport minister Spies over functioneren VvE’s.] blijkt ook wel dat er veel behoefte is aan informatie voorafgaand aan het kopen van een appartement. Uit onderzoek blijkt dat veel aspirant kopers onvoldoende zijn geïnformeerd over alle ins en outs van een VvE. Natuurlijk heeft ook een koper een onderzoekplicht maar dat laat onverlet dat makelaars zich juist in deze tijd maximaal moeten inspannen om alle relevante informatie over de VvE  vooraf aan de aspirant koper te verstrekken.

Maar ook de beheerder c.q. het bestuur kan hier een belangrijke rol vervullen. Als het appartement eenmaal is gekocht zou een afspraak met de nieuwe eigenaar niet alleen wenselijk zijn maar ons in ziens absoluut noodzakelijk. Dus niet alleen een briefje met aanwijzingen voor het betalen van de voorschotbijdrage maar een inhoudelijk gesprek over het bestuur van de VvE, de geldende regels, de besluitvorming binnen de VvE en niet te vergeten de heersende cultuur binnen het wooncomplex.

En dan nog is de nieuwe appartementeigenaar vaak van een andere planeet. Dat wil dus zeggen dat de beheerder, het bestuur en de eigenaars van een VvE begrip moeten opbrengen voor de ingrijpede veranderingen die een verhuizing naar een koopappartement nu eenmaal met zich meebrengt.

De Beheerder.