Proefproces serviceflats.

De ANBO overweegt een proefproces over de contracten die bewoners van serviceflats afsluiten. Dat heeft algemeen directeur Liane den Haan van de ANBO in de uitzending gezegd. Daarvoor start de seniorenbond een meldpunt voor gedwongen winkelnering binnen huurcontracten.

Met het meldpunt wil de bond bewoners van serviceflats oproepen om hun huurcontracten in te sturen. Bij serviceflats betalen huurders naast hun huur ook een bedrag voor diensten als een maaltijdservice, huishoudelijke hulp of de wasserette. De ANBO krijgt signalen dat huurders van dergelijke serviceflats verplicht zijn om diensten of producten af te nemen waarbij de verhuurder de aanbieder heeft gekozen. Hierdoor kunnen persoonlijke wensen van bewoners in de knel komen als bijvoorbeeld de maaltijdservice niet bevalt.

Gedwongen winkelnering

Bij gedwongen winkelnering worden mensen verplicht om hun aankopen bij een bepaalde leverancier te doen. Dat is het geval bij de Vondelflat in Groningen. Daar ontstond de afgelopen weken een rel omdat bewoners verplicht zijn om hun maaltijden af te nemen bij cateraar ZINN. Dat is contractueel afgesloten met bewoners die een serviceabonnement hebben. Bewoners mogen zelf geen andere cateraar laten komen als zij ontevreden zijn over ZINN. Zo werd cateraar De Jacobijn de toegang tot de flat ontzegd. De ANBO zegt dat gedwongen winkelnering alleen mag als de argumentatie daartoe goed is. 'Het voortbestaan van de woonvorm moet op het spel staan.'

'Contracten rammelen'

De ANBO heeft de contracten ingezien die bewoners van de Vondelflat hebben afgesloten en zegt: 'wij denken dat de contracten rammelen, omdat gebouwgebonden services en diensten door elkaar worden gehaald'. Ook zegt de ANBO dat 'daar slechts een bepaalde correctie op is geweest, maar dat deze afspraken slechts zijn medegedeeld en niet ondertekend zijn'. De ANBO denkt dat zulke contracten bij meer serviceflats voor verschillende uitleg vatbaar zijn. Door het meldpunt kan de ANBO inventariseren welke contracten er bij serviceflats gelden en die inventarisatie kan leiden tot een proefproces. Bij een proefproces wordt de werking in de wettelijke mogelijkheden op een bepaald vlak onderzocht.

Maaltijdrel in Vondelflat

Het bestuur van de Vondelflat in Groningen heeft enkele jaren geleden de eigen keuken wegbezuinigd. Daardoor zijn de huurcontracten, inclusief algemene voorwaarden, veranderd. Volgens de huidige directeur ad interim Berend Lugies betekent dat niet dat de bewoners vrij zijn om bij welke cateraar dan ook hun maaltijden te bestellen. Ze zouden gebruik moeten maken van cateraar ZINN, want daar heeft de serviceflat volgens Lugies, contracten mee. Bewoners van de flat zijn niet tevreden over de maaltijden van ZINN.

Wat staat er in het contract?

We hebben directeur Berend Lugies ook gesproken. In een brief die hij op 1 december 2015 heeft verstuurd naar alle bewoners informeert hij over de wijzigingen per 1 januari 2016. 'Voor wat betreft de afname van diensten kunt u kiezen. U kunt een dienst wel of niet afnemen.' Een paar regels daaronder staat 'Wilt u de diensten niet van de Vondelflat afnemen dan is het niet toegestaan dit bij derden van buiten de Vondelflat af te nemen.' Lugies zegt in Oog TV: 'Het lijkt er nu op dat alle bewoners, of een aantal bewoners, voor zich gaan en daarmee natuurlijk het systeem van de Stichting Vondel ondergraaft. Het bestaansrecht van de Stichting Vondel is juist dat het een serviceflat is en dat betekent dus dat er een combinatie is tussen wonen en de servicediensten'.

Hoe reageren bewoners?

Een bewoner zegt tegen RTV Noord: 'Bij De Jacobijn krijg ik een runderlapje of een sucadelapje in jus, in echte jus en niet die jus die je hier beneden krijgt in een pakkie'. Jaap Pronk is voorzitter van de bewonersvereniging. Hij zegt tegen Oog TV: 'Het lijken wel Turkse toestanden. Erdogan en onze directeur, ja je kan niet direct zeggen dat ligt op één lijn, maar je gaat wel denken aan toestanden als in Turkije en andere dictaturen'. 

500 euro boete per dag

Ondertussen lopen de gemoederen hoog op in Groningen. Bewoners zijn gesommeerd te stoppen met het afnemen van maaltijden van een andere cateraar, De Jacobijn. Voorzitter Pronk kreeg een brief, gedateerd 9 maart 2017, van de advocaat van directeur Berend Lugies. 'Van mijn client begreep ik dat u geen gehoor heeft gegeven aan hetgeen in mijn brief van 3 maart jl. aan u is meegedeeld en dat u nog steeds maaltijden afneemt van De Jacobijn (…) en client ziet zich dan ook genoodzaakt nakoming op straffe van een dwangsom van 500 euro per dag/per overtreding te vorderen.' Daarnaast zijn zelfs twee bewoners in kort geding gedaagd om te stoppen met het afnemen van de maaltijden van De Jacobijn.

Eerder deze week heeft toch nog een overleg plaatsgevonden tussen de bewonerscommissie en de directie ad interim in gezelschap van de Woonbond. Na dat overleg is mediastilte in acht genomen. 

Rubriek: 
  • Juridische zaken
  • Serviceflat casus